membenci dan mencaci

mampu berbicara bila masih bernyawa , 
mampu berbahas bila mampu menghembus nafas, 
mampu berfikir bila kita taat pada sang pengukir.

membenci dan mencaci .

ahh sudah lali dalam sanubari , bila kita punya lebih , orang cebek . tanda protes . 
sampai bila harus kau terus membenci . membenci dengan diri kau sendiri . 
kau membenci kerana kau tak punya kehidupan seperti aku . 

apa lebihnya aku ? aku lebih bila kau hebohkan kekurangan kau . 
mana kelebihan kau ? kau sorok dalam dalam , takut untuk kau keluarkan . 
sampai bila ?

sampai kau miliki apa yang aku miliki. 
saat itu , aku sudah punya lebih dari yang kau miliki. 
kenapa ?

kerana kau bodoh ! 
mengharap sesuatu yang kau tak pasti
sedangkan kau mampu miliki yang lebih di dunia realiti . 

dan akhirnya , kau menyerah . 
menyerah tetapi masih tidak mahu kalah . 
masih mencari jalan menjatuhkan kaum kau sendiri .

caci .
yaa dengan cara ini kau yakin musuh kau tewaskan . 
mungkin dia tewas pada orang sekelilingmu . 
tapi bukan pada orang yang tidak mengenalimu . 

kau harus ingat,
cacian kau tidak mungkin bisa sampai kesemua telinga manusia .
hanya sampai ditelinga orang sekelilingmu . 
jadi kenapa kau harus terus mencaci . 
sedangkan cacian kau buat orang makin membenci . 

ya membenci ! 
membenci diri kau , bukan diri aku . 
aku yang bernama HABIBAH MISMAN .

tamat.


♥ terima.kasih.si.COMEL.yg.membaca ♥

Tiada ulasan: